Wraz z rozpoczęciem nowego roku w życie weszły przepisy dotyczące selektywnej zbiórki odzieży oraz tekstyliów, a także odpadów budowlanych i remontowych z gospodarstw domowych. Zmiany, mogłoby się wydawać, że kosmetyczne, mają duże przełożenie na sposób postępowania z odpadami przez nas wszystkich. Zapoznaj się z poniższymi materiałami, by wiedzieć, jak postępować z odpadami.
Odzież i tekstylia:
Dotychczas odzież i wyroby tekstylne trafiały do odpadów zmieszanych, skąd były przekazywane bezpośrednio do spalarni. Od 1 stycznia 2025 roku odpady te stanowią odrębną frakcję o powinny być przekazywane przez mieszkańców do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK), zlokalizowanego przy ul. Targowej 3.
Nowe zasady dotyczą takich odpadów, jak:
- odzież,
- obrusy,
- firany,
- zasłony,
- koce,
- narzuty,
- prześcieradła,
- czyste szmaty i czyściwa itp.
Innym postępowaniem, które również jest prawidłowe, jest przekazanie odpadów odzieży i tekstyliów do specjalnych kontenerów, najczęściej kojarzonych, jako kontenery PCK. Zbierane są w nich różnego rodzaju tekstylia, a pozyskane z ich sprzedaży środki Czerwony Krzyż przeznacza na obsługę projektów pomocowych, edukacyjnych oraz bieżącą działalność statutową.
W ramach świadczonych przez ZGK usług nie są planowane dodatkowe odbiory tego typu odpadów (odbiór spod domu/wiaty śmietnikowej). Mieszkańcy powinni zagospodarować je dostarczając odpady do PSZOKu lub wrzucając do kontenera.
Odpady budowlane i remontowe:
Od stycznia 2025 roku obowiązują także nowe zasady postępowania z odpadami budowlanymi i remontowymi z gospodarstw domowych. Zgodnie z przepisami, odpady te powinny być co do zasady zbierane selektywnie, z podziałem na minimum sześć frakcji:
- drewno,
- metale,
- tworzywa sztuczne,
- odpady ze szkła,
- gips,
- odpady mineralne (beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie).
Co prawda istnieją jeszcze wyłączenia z obowiązkowego stosowania nowych zasad, które dotyczą odpadów budowlanych pochodzących z gospodarstw domowych i przekazywanych do PSZOKu, jednak w przypadku odpadów budowlanych zmieszanych, obowiązek sortowania będzie leżał po stronie odbierającego odpady. Przekazanie więc odpadów niesegregowanych będzie miało przełożenie na koszt zagospodarowania tych odpadów, co w prostej drodze może prowadzić do wzrostu kosztów obsługi całego systemu gospodarowania odpadami, a więc i konieczności zmiany stawki za odpady dla mieszkańców. Prowadząc segregację odpadów budowlanych przyczyniamy się do tego, że koszt ich zagospodarowania może być niższy, co wpływa na to, ile – jako solecczanie – płacimy za odpady. Zachęcamy więc gorąco do takiego właśnie postępowania. Szczegółowych informacji w zakresie segregacji odpadów budowlanych i remontowych udzielają pracownicy Działu Gospodarki Komunalnej.
Jednocześnie kolejny raz przypominamy, że odpady budowlane i remontowe, które mogą być przekazywane do PSZOKu, to odpady, które powstają przy realizacji niewielkich prac budowlanych/remontowych, które nie wymagają pozwolenia na budowę czy zgłoszenia robót budowlanych. Co więcej, jeśli usługę budowlaną/remontową świadczy nam inny podmiot (np. firma), to co do zasady, zgodnie z obowiązującymi przepisami, to ona, jako wytwórca odpadu, staje się jego posiadaczem. Oznacza to, że to osoba/firma wykonująca dla nas usługę powinna zadbać o zagospodarowanie odpadów i za to zapłacić (oraz wykazać te odpady w systemie BDO), a nie mieszkaniec, zlecający remont.
Uczulamy też, że do PSZOKu nie mogą trafiać takie odpady jak: eternit i inne produkty zawierające azbest, papa, wełna mineralna oraz styropian budowlany.
Pamiętajmy, że tylko wspólna praca na rzecz odpowiedniego postępowania z odpadami w naszej gminie przełoży się na to, ile wszyscy będziemy płacić za ich odbiór i zagospodarowanie.